wtorek, 31 marca 2020

Owsianka - paleo, AIP, bez glutenu, zbóż i nabiału

Też macie dość zalecanych przez dietetyków owsianek wyskakujących z każdego
poradnika o zdrowiu? Owsianka to istna bomba pro-zapalna - zboża, mleko, orzechy, nasiona, pestki,
z dodatkiem węglowodanów, gwarantujących szybki wyrzut insuliny.
Owsianki są totalnie "ble", jeśli chodzi o choroby autoimmunologiczne ;)
Dziś wersja z moim ostatnio ulubionym warzywem, czyli kalafiorem. Uniwersalny, zarówno do dań na słodko i jak i na wytrawnie. Nisko kaloryczny,  a dobrze doprawiony zastąpi zarówno porządne śniadanie (np. jako "nomlet" czy tortilla), zrobicie z niego nawet ciasto, wegański ser czy spód do pizzy. Dziś kalafior nawiedza Was w postaci szybkiej i prostej "owsianki", idealnej na śniadanie zgodne z protokołem autoimmunologicznym. ;)

CZYTAJ DALEJ
niedziela, 29 marca 2020

"Nomlet", czyli omlet paleo AIP - bez jajek


Niestety, ale jajka pomimo swoich wielu pro-zdrowotnych właściwości, są bardzo często głównym alergenem w diecie osób cierpiących na Zespół Jelita Drażliwego czy choroby autoimmunologiczne. Często wystarczy wykluczyć je z diety na pewien okres (min 3 miesiące), wyciszyć układ odpornościowy i zaleczyć jelita (wesprzeć np. maślanem sodu, kolagenem, domowym rosołem na kościach) i z powrotem można włączyć je do diety.
Co zatem w okresie, kiedy należy je wykluczyć w 100%? Jako fanka omletów, postanowiłam stworzyć wersję wegańską, zgodną z protokołem AIP - jeśli chodzi o wersję na słodko, jajka łatwo zastąpić np. bananem, żelatyną czy gotowanym batatem. Tym razem posłużyłam się uniwersalnym kalafiorem oraz skrobią z tapioki, natomiast dzięki dodaniu czarnej soli, kala namak, (a dokładniej zawartości związków siarki takich jak siarczan sodu, siarczek żelaza oraz siarkowodór) możecie poczuć zapach i smak prawdziwych jaj ;)
CZYTAJ DALEJ
czwartek, 12 marca 2020

Bezglutenowe naleśniki (bez nabiału, paleo)

Pytacie często o przepis na naleśniki w wersji paleo - czyli szybki pomysł na śniadanie, obiad, kolację, przekąskę do szkoły i pracy (możecie ich użyć jako wrapów czy tortilli). Odkąd przeszłam na dietę bezglutenową 6 lat temu, na palcach jednej ręki mogłabym policzyć ile razy podjęłam się próby smażenia naleśników (nigdy nie byłam zbyt cierpliwa :D). Najlepiej sprawdziła się w tym celu mąka kasztanowa i naleśniki z [tego przepisu] - można przygotować je również we wersji bez jajek! (woda + mąka kasztanowa). Niestety mąka kasztanowa ma to do siebie, że jest dosyć droga i zawiera sporo węglowodanów. Tym razem wymieszałam moją ulubioną mąkę - stosunkowo tanio i łatwo dostępną -kokosową wraz ze skrobiową, dodałam trochę jajek i oto są - banalnie proste i szybkie w przygotowaniu naleśniki, z półproduktów, które zawsze mam w swojej kuchni.

CZYTAJ DALEJ
wtorek, 21 stycznia 2020

Podsumowanie roku 2019 - 10 rzeczy, które zrozumiałam / których się nauczyłam

Scrollując instagrama, przeglądając wiele Waszych postów, zastanawiałam się, czy w tym roku również pisać podsumowanie roku. Osobiście, lubię tego typu posty - bardzo pomagają mi odnaleźć się w danym momencie w życiu. Stwierdziłam, że wypisywanie książek, filmów, seriali, opisywanie tegorocznego eurotripa i innych rzeczy, które zrobiłam, nie ma sensu i nie wnosi to zbyt wiele do mojego życia. Wpadłam za to na inny, pomysł, który wydaje mi się być bardziej interesujący. Spisałam wszystko to, co zrozumiałam i czego nauczyłam się w roku 2019. Wyszło równo 10.
No to zaczynamy!
___________
moje pozostałe podsumowania:
[podsumowanie roku 2017]
[podsumowanie roku 2018]


CZYTAJ DALEJ
niedziela, 17 listopada 2019

Czekolada z nasionami konopii

Życie jest za krótkie na byle jaką czekoladę! :D Naturalna, zdrowa wersja, odpowiednia na diecie ketogenicznej oraz paleo. Banalnie prosta i szybka w przygotowaniu. Idealne połączenie kakao wraz z solą i moim ostatnio ulubionym super food - nasionami konopi!
Nasiona konopi (niełuskane) to źródło witamin z grupy B: B1, B2, B3, B5, C, E i A, kwasów omega-3, minerałów takich jak fosfor, magnez, żelazo - niezbędnych szczególnie osobom cierpiącym na Hashimoto. Charakteryzuje je słonecznikowo-orzechowy smak, co czyni je uniwersalnym dodatkiem zarówno do dań wytrawnych - sałatki, mięs, jak i słodkich - owsianki, ciasta, ciasteczka. 


CZYTAJ DALEJ
poniedziałek, 4 listopada 2019

Hummus z groszku z olejem konopnym


Hummus - symbol zdrowego odżywiania, diety roślinnej, wegetariańskiej. Hummus w j.arabskim oznacza "ciecierzyca", ponieważ właśnie z tej rośliny jest najczęściej przygotowywany. Hummus to uniwersalny krem/sos/dip/pasta mająca swoje korzenie na Bliskim Wschodzie oraz w Północnej Afryce (o prawa do zastrzeżenia nazwy oraz przepisu wciąż spiera się Liban, Kair, Turcja, Izrael, Grecja oraz Turcja). Najprostszy przepis to zmiksowana, ugotowana ciecierzyca z dodatkiem tahiny (pasta z sezamu), oliwy, czosnku oraz przypraw.
Rzadko jem hummus, ponieważ w swojej diecie unikam roślin strączkowych, szczególnie soji, ciecierzycy, czy bobu. Choć przez wegan oraz wegetarian są uznawane za wspaniałe źródło białka, a także żelaza, cynku, jednak jeśli spojrzeć na ich profil odżywczy - zawierają więcej węglowodanów niż białka. Co prawda zawierają trochę witamin czy minerałów, ale przez obecność kwasu fitowego, nie są odpowiednio dobrze wchłaniane. Do strączków należą: zielona fasola, zielony groszek, soja, fasola, bób, groch, ciecierzyca, soczewica, koniczyna, lucerna i łubin. Dlaczego unikam nadmiernego spożycia strączków? Ponieważ zawierają wiele substancji antyodżwyczych:
CZYTAJ DALEJ
niedziela, 3 listopada 2019

Ziołowe krakersy (AIP)

CZYTAJ DALEJ
poniedziałek, 28 października 2019

Sałatka z grillowanym kurczakiem, pomarańczą i dynią z dressingiem konopnym


Do stworzenia tego przepisu natchnęła mnie moja współlokatorka, którą zobaczyłam jak maszerowała do kuchni z wielkim, wiklinowym koszem (tak, to ten w tle :D), wypełnionym dyniami (pozdrawiam Agata!). W lodówce miałam akurat swoją dynię, z którą nie miałam pomysłu co zrobić, no ale sezon, jesień no i tak wyszło, że kupiłam. A ona leżała tak któryś dzień, już w lodówce i czekała, aż ją wykorzystam.
Wzięłam więc wszystko, co miałam akurat do szybkiego zużycia i tak powstał przepis na jesienną sałatkę, do przygotowania w 15 minut. Dynia bardzo dobrze komponuje się z pomarańczą, a pomarańcza z imbirem i cynamonem. Do tego gęste odżywczo nasiona konopi i obiad / kolacja gotowa!
CZYTAJ DALEJ
środa, 9 października 2019

Wegańskie brownie z batata


Ciasto z warzywem? Ale jak to? Jestem zachwycona, jak bardzo popularne i łatwo dostępne stały się bataty w wielu marketach w Polsce. Nic, tylko czekać na frytki z batatów w każdym lokalu gastro, a na półkach w sklepach zaczną pojawiać się gotowe chipsy z batata czy mąka z batata <3 Póki co, przetwory z batata trzeba robić samemu. Ja nie narzekam, bo gotować bardzo lubię. Dziś przed Wami przepis na ...brownie! Wegańskie, bez glutenu, bez nabiału i bez jajek. Słodzone ksylitolem. Mocno wilgotne i mocno czekoladowe. Dla zwolenników ciast, które same rozpływają się w ustach. Dla wszystkich uzależnionych od czekolady. Szczególnie tej gorzkiej. Batat świetnie skleja wszelkie ciasta dzięki zawartości skrobi, nadaje delikatnej słodyczy, ale nie jest też wyczuwalny w smaku ;) Przy okazji obniża kaloryczność ciasta i nadaje mu "lekkości".
CZYTAJ DALEJ
TOP